Idag söndag åkte vi till en liten ö som heter Rottnest. Namnet fick den 1600 talet på grund av sina store råttor lever där.
Båten vi åker med heter Rottnest Express och rymmer ca 503 personer plus en besättning på 8. En stor racerbåt känns den som. Vi mätte en hastighet på 46 kmt
Båten lägger ut från Perth och går ner för fjorden/floden till Fremantle och där efter ut på oceanen till Rottnest. Det skumpar lite lätt dit. Resan med båten dit tar totalt 2 timmar.

På vägen dit Såg vi en massa lyx villor bla Australiens dyraste villa so just nu är till salu för 58 miljoner au dollar eller ca 380 miljoner svenska kronor.

Vi anländer till den lilla hamnen Thomson Bay på Rottnest. Först hämtar vi ut ett par hyrcyklar som kanske var av senaste modell men det duger. För att ladda inför cykelturen åt vi en tallrik med lite gott från havet bla haj och ostron som jag aldrig smakat förr. Gott var det tom. ostronen som var friterade.

Vi satte ett mål från början och det var att vi täkt oss att nå Australiens västligaste udde, och dit var det 11,2 km så det var bara sadla cykeln och cykla iväg. Temperaturen idag skulle ligga på mellan 33-35 grader vilket nog stämde bra för varmt var det.





På vägen träffadde vi blandt annat på den stora rottan som Rottnest är känd för. Den finaste rottan jag sett någon gång. Stor som en väl vuxen katt. Här var det inte kattens lek med rottan.


Vi kom fram till väst udden efter en dryg timme. Ön var utroligt backig och men såg inte vägen längre fram än kanske 100 m. Mitt dårliga knä blir nog inte bättre direkt efter denna resan.
Utroligt att se ut över en ocean där men vet att om man fortsätter fram är Madagaskar utan för Afrika nästa ställe med land.


På vägen tillbaka cyklade vi till en liten vig vid namn Longreach Bay med en helt undebar strand. Här doppade vi oss vilket var ganska behövligt efter cykelturen.


Hyrcyklerna lämnades tillbaka strax innan båtfärden tillbaka till Perth.
Båtturen tillbaka var mycket tuffare än dit då det blåste upp en del så det var rejäla vågor på havet.

Det hann bli mörkt innan vi var tillbaka på hotellet strax innan 19.
Det blev en rejäl måltid på Tony Roma´s Ribs*Seafood*steaks innan säng dax.
Imorgon blir det 55 mils bussresa så vi behöver vila.