fredag 25 mars 2011

Hemresa – Tisdag

Vi sov länge… Till drygt åtta. Det var gott att njuta den sista morgon i lugn och ro. Var ner och handla dom sista souvenirna innan vi checkade ut från hotellet. Planet hem till Sverige skulle först gå på kvällen/natten kl 02.00 så vi spenderade hela dagen med att slappa i Perth’s centrum. Köpte lite mackor till lunch och satte oss i en park och åt. Efter det la vi oss nere vid vattnet för att slappa och bygga på den sista solbrännan. Självklart somnade man i solen och brände sig, men det måste man jo, det hör sig liksom till.


På eftermiddagen gick vi upp till en gammal minnespark "State War Memorial Park" för alla som dött för Australien i olika krig. Parken ligger ovan för staden och där har men en riktigt fin utsikt över det mesta av centrum. Massa fina och sällsynta träd finns det planterat här.




Gott trötta gick vi tillbaka till hotellet för att hämta ut bagaget och åka ut till flygplatsen vi nio tiden på kvällen.
Hemresan blev nästan identisk med ditresan förutom att vi åkte med Boeing-777 istället för Airbus-A380: Lite mera folk var det men det var absolut in fullt på något sätt.

Pinnacle 4WD - Måndag del 2

Nu styrde vi ut mot kusten.
Det dunsade till i bussen och det lät ett konstigt ljud från chauffören. Han beklagade sorgen att nu har Australien en kangoru mindre. Det är tydligen sällan det händer men det hände iaf. Idag. I övrigt var chauffören ett kapitel för sig. En äldre gubbe som såg ut precis som Wall i ”Krockedile Dundee” han som var manager för Dundee, och pratade helt på samma sätt och med samma shorts, strumpor och kängor.


Vid kusten besökte vi et av Australiens mest succésfulla Hummerfiske fabriker. Ett litet familje företag som jobbade 24/7 året om. Där fick vi en rundvisning om hur man fångar ”Lobstern” på natten och den kommer in och förädlas för att skickas vidare till hela värden dock går det mesta till Asien. Mens vi såg det dukade ”Wall” en lätt lunch med diverse grönt med kyckling och kött bitar till. Det var riktigt gott med lite mat efter närmare 30 mil i bussen.




Nu åkte vi vidare till det oprinnliga målet för resan som är Pinnacle Nationalpark. Pinnacle är ett stort område med en massa stenfigure som står tät precis över allt. Stenformationerne är av sandsten och har formats över miljoner av år. Regn och sandstormar har eroderat bort material och där vid skapat figurerne som ser ut som olika individer. Här gick vi en lång rutt som var utmärkt med skyltar i 35 graders värme och helt blå himmel. Det var grymt varmt här i ökenen och det var utroligt viktigt att dricka massor med vatten för att inte må dårligt.




Nu fortsatte resan tillbaka mot Perth igen. Halvvägs stannade vi till i en liten kuststad där vi skulle åka på sanddynorna med bussen. Ett litet stopp innan vi åkte upp i i dynorna gjordes för att släppa ut nästan all luft ur däcken på bussen. Detta för att få så bra grepp för däcken i den mjuka sanden. Sanddynorna flyttar på sig jämt precis som när snön gör det när det blåser. Det var enormt häftig att med denna fyrhjulsdrivna bussen ta sig över dom höga dynorna som på vissa ställen höjde sig 30-40 meter . Det kittlade gott i magen när det släppte loss över en sandkam. Vi tog stopp på en av dom högsta ryggarna för att gå ut och "sandboarda" ner för slänterna. Chauffören fick stannat bussen lite dumt med det resultat att den grävde ner sig i sanden direkt…. Wall fick leta fram skyffeln och gräva så det sprutade sand åt alla håll. Han lyckades efter en kvart att få loss den. Mens han och chauffören på andra bussen kämpade plockade vi fram sandsurfbrädorna och körde för fullt i sandslänterna. Det en konstig känsla att köra ner på ett skateboard utan hjul, med det gick i en jädrans fart ner. Ingen var för gammal eller för ung, nästan alla var med på att kämpa in i det sista. Sanden som var jätte finkornig kom in, och satte sig precis över allt. Dom flesta som var med kunde skaka ut någon dl. sand ur skorna efteråt.






Det blev et kort stopp på en tankstation brevid sanddynorna för att fylla på luft på däcken igen innan turen tillbaka till Perth startade på riktigt. Turen var på nästan 13 timmar i runt 35 graders värme och det blev till totalt 55 mil (550 km). En mycket bra resa som jag absolut bara kan rekommendera för alla som tänkt sig åka dit. Resan kostade 207 Au dollar (1350 sek) och var värt vart ende öre. Enda missödet på turen var tyvärr att en kanguru blev av med livet… Rest in Peace!

måndag 21 mars 2011

Pinnacle 4WD - Måndag del 1

Igår kväll lyckades vi äntligen att få billjet till en bussresa som går till Pinnacle. Pinnacle är ett öde landskap med en massa skulturer som naturen själv har skapat. I ture ind går det även ett besök på en djurpark, Lobster fiskare (Hummer) och ett besök i sanddynorna med den fyrhjulsdrivna bussen/lastbilen.
Resan startade i Perth kl 07.20 oc vi åkte direkt till den lilla djurparken där dom bara har djur som lever i Australien.
Första djuret vi fick besöka och fotografera inne i sitt bur var koalan. Den sover mest, är bara aktiv fyra timmer pr dygn.


Nu var det dax för min favorit som är kängurur. Det var en helt undebar känsla att klappa, mata och mysa med dessa inteligenta djur. Dom var verkligen kram goa.




Här får vi sitta vid en djurskötare som håller sovande Wombat, som är ett djur som grävar som lever mest under jorden och gräver långa gånge.

Vi åkte vidare med bussen på Australiens längsta väg. Totalt åkte vi 550 km idag.
Bussen som vi åker i är MAN och har 4WD och tar 27 passagerare. Egentligen är det väl en lastbil med hytt på flaket.


Lastbilerna är enorma här. Max längd på 34,5 meter.

söndag 20 mars 2011

Rottnest -Söndag

Idag söndag åkte vi till en liten ö som heter Rottnest. Namnet fick den 1600 talet på grund av sina store råttor lever där.
Båten vi åker med heter Rottnest Express och rymmer ca 503 personer plus en besättning på 8. En stor racerbåt känns den som. Vi mätte en hastighet på 46 kmt
Båten lägger ut från Perth och går ner för fjorden/floden till Fremantle och där efter ut på oceanen till Rottnest. Det skumpar lite lätt dit. Resan med båten dit tar totalt 2 timmar.

På vägen dit Såg vi en massa lyx villor bla Australiens dyraste villa so just nu är till salu för 58 miljoner au dollar eller ca 380 miljoner svenska kronor.

Vi anländer till den lilla hamnen Thomson Bay på Rottnest. Först hämtar vi ut ett par hyrcyklar som kanske var av senaste modell men det duger. För att ladda inför cykelturen åt vi en tallrik med lite gott från havet bla haj och ostron som jag aldrig smakat förr. Gott var det tom. ostronen som var friterade.

Vi satte ett mål från början och det var att vi täkt oss att nå Australiens västligaste udde, och dit var det 11,2 km så det var bara sadla cykeln och cykla iväg. Temperaturen idag skulle ligga på mellan 33-35 grader vilket nog stämde bra för varmt var det.





På vägen träffadde vi blandt annat på den stora rottan som Rottnest är känd för. Den finaste rottan jag sett någon gång. Stor som en väl vuxen katt. Här var det inte kattens lek med rottan.


Vi kom fram till väst udden efter en dryg timme. Ön var utroligt backig och men såg inte vägen längre fram än kanske 100 m. Mitt dårliga knä blir nog inte bättre direkt efter denna resan.
Utroligt att se ut över en ocean där men vet att om man fortsätter fram är Madagaskar utan för Afrika nästa ställe med land.


På vägen tillbaka cyklade vi till en liten vig vid namn Longreach Bay med en helt undebar strand. Här doppade vi oss vilket var ganska behövligt efter cykelturen.


Hyrcyklerna lämnades tillbaka strax innan båtfärden tillbaka till Perth.
Båtturen tillbaka var mycket tuffare än dit då det blåste upp en del så det var rejäla vågor på havet.

Det hann bli mörkt innan vi var tillbaka på hotellet strax innan 19.
Det blev en rejäl måltid på Tony Roma´s Ribs*Seafood*steaks innan säng dax.
Imorgon blir det 55 mils bussresa så vi behöver vila.

lördag 19 mars 2011

Fremantle - Lördag

Lördag eftermiddag åker vi till Fremantle som är en liten hamnstad utanför Perth.
Vi åkte med Metron dit vilket var enkelt och billigt.
Där åt vi lite gott och bara njöt av det fina vädret.
Fötterna doppades lite lätt vilket var behövligt.
Detta är lite som ett lilla Los Angeles med alla sina häftiga bilar som cruser runt på stan.
Vi såg även ett gammalt fängelse som är museum nu.