lördag 19 mars 2011

Arbetet hos Skywest - Fredag/Lördag

Vi kom fram till hotellet i slutet på eftermiddagen. Vi gick ut på för att äta lite mat. Jag åt spareribs, det var jätte gott.
Fredag morgon träffades vi strax innan kl 8 då vi inte visste om verktygen och växellådan var framme. Volvo teknikern ringde runt 8 och talade om att grejorna precis kommit fram och att dom kämpat hela dagen innan för att få det genom tullen. Australien är ett av dom tuffaste ställen att åka till när det gäller tullen pga rädslan för att få in smitta av sjukdomar.
Vi jobbade fram till 18 och jobbet flöt på riktigt bra. Trots 33 graders värme var det inga större problem med arbetet. Det gick väl åt ca 3 liter vatten, 6 st mini snickers og lite små kakor. Lunchen åt vi på ett litet lunch take away en liten bit bort från Skywest hangaren.
Vi åkte dit igen lördag morgon för att avsluta jobbet som har gått riktigt bra utan större störningar. Alla är hjälpsamma och vill gärna prata vilket jag håller på att bli bra med.

Singapore - Torsdag

Det var en trevlig resa till Singapore. 12 timmar bara flög iväg.
Mitt höger knä la av redan i taxin och blir inte bättre direkt. Hoppas på en tid till sjukan så jag kan få rättat till det. Ledbandet som är av tror jag.
Även transfern gick bra.
Var på Burger King och åt frukosten. En dubbel Wobber al la Singapore. Den var väl så där.
Nästa plan går från Singapore till Perth. Runt 5 timmar resa.
Airbus A330-300 även denna med Singapore Airlines standard. Dvs. mycket bra. Sas har mycket att lära sig här.

torsdag 17 mars 2011

Airbus A380-800 - Onsdag

Flyger med världens största passagerare flygplan från Heathrow London till Changi Singapore. F.. vilket flygplan. Inte så stort som jag kanske trodde, men det är ju insidan som räknas ni som vet ;-) Alla har egen skärm med 143 olika film, 170+ TV serier, 749 cd skivor, 80+ Spel, 20 Applikationer och 22 radio kanaler att välja på pr person helt individuellt av varandra. Vi har lite tur nu på resan då det bara är med ca. 70 pers på planet som rymmer 471 pers i Singapore Airlines utförande. Detta planet tar annars som max 800 pers i två våningar. Så det är gott om plats.




Ingen bra start - Onsdag

Ingen bra start direkt för oss. För min del flöt det på bra fram till Göteborg med hyrvärket, men för min kollega Michael Karlsson blev det förseningar direkt från Lidköping. Föraren hade inte bråttom direkt det trots tiden var snålt satt, även om Micke fick ändrat så dom kom o hämtade honom lite tidigare än det egentligen var tänkt från hyrvärket.
Jag väntade på Micke i runt 20 min på Landvetter innan han var framme. Nu var då bara hälften av alla inchecknings datore ur funktion. Kö på 20-25 min då var 45 min brända. 40 till fighten går. Nu var det då kö till incheckningen för bagaget, kanske 20 min till och då har vi slussen in till flygområdet kvar. Som tur är var vi ganska många som var i samma sits. Så helt plötsligt gick allt ganska fort och vi hann att komma med flyget.
Väl i planet och vi backades ut på fältet för att starta motorerna då gick det inte starta APU'n (Auxiliary Power Unit) pga avisnings vätska hade sprutats in i luftintaget. Dom fick efter en stund hämtat ut ett nödaggregat som dom startade motorerna med.  Nu var planet helt plötsligt rejält försenat.
All ros till piloten för han hämtade faktiskt in varje sekund som vi förlorat. Landade på exakt klockslag i London.

onsdag 16 mars 2011

Resan har startat - Onsdag

Sitter i taxin från hyrvärket på väg ner till Landvetter i Göteborg.
Har en lång resa fram för mig. Vi räknar med att landa i Perth, Australien i morgon kl. ca 15.00 lokal tid eller 08.00 svensk tid.
Först går det till London och vidare till Singapore.
Published with Blogger-droid v1.6.7

tisdag 15 mars 2011

Resefeber

Känner att jag börjar få lite resefeber nu.
Har packat allt men det känns som det något jag glömt.
Hittar inte mina sommarsandaler men jag tror nog vi slängde dom i höstas. Dom var vist ganska slitna. Får handla nya där. Tog med strand dojorna (Foppa) kan säkert behövas om det finns tid över för ett dopp.
Hämtas av hyrvärket 04.20 i morgon bitti.
Published with Blogger-droid v1.6.7